lördag 21 mars 2009

Vägra kallas hora eller våga kalla sig hora?



Den här bloggen invigdes med en diskussion om femmens position i Göteborgs queer/flatscen och flera läsare har efterlyst en fortsättning samtidigt har en parallel diskusion om skuld och skam utvecklats. Med detta i åtanke har vi valt att lyfta och förena de två med ett debatterande inlägg så att alla som är intresserade kan diskutera det mer konkret. Vi utgår som utlovat till Pippi från Ulrika Dahls text ´femme-inism´ som publicerats i Arena, där hon förenar just femme och skam.

Skäms du tillräckligt mycket? Har du betalt dina synder? Vågar du onanera utan att vara rädd för att råka fantisera om ´fel´ sorts sex? Har ditt feministiska engagemang med hjälp av skuld och skam tvingat ner dig på dina bara knän? Det spelar ingen roll om du sitter där för att du suger kuk eller för att du inte längre kan andas av all moralförpliktelse. Knäna blöder oavsett. Och blev vi inte alla feminister en gång i tiden för att slippa blödande knän, för att vi vågade ifrågasätta istället för att underkasta oss den rådande ordningen och moralen. Just därför är det viktigt att fråga sig om vi blott bytt en förtryckande moral mot en annan.

När det kommer till butch/femmebegär redogör Lilly på ett väldigt enkelt och bra sätt för Judith Butlers syn på femmfenomenets politiska kraft, för er som har missat att lusläsa alla kommentarer finns inlägget här. Grovt förenklat kan man säga att femmen uttrycker en femininitet som inte riktar sig till den manliga blicken och utmanar på så sätt patriarkatet. Dahl håller med och skriver:

”Femmen har alltid provocerat, det finns inget normativt med hennes begärsriktning (att tända på manliga kvinnor) eller genusuttryck (att se ut som en kvinna ´bör´), vare sig i världen eller i subkulturen. Femmens centrala betydelse för så väl feminism som angloamerikansk lesbisk subkultur, särskilt i svarta och vita arbetarklassammanhang, kan därför inte underskattas.”

Teoretiskt sätt låter det ju suveränt, släng på lite läppstift och sätt på en brud så bidrar du till den stundande feministiska revolutionen. I praktiken blir det dock lite svårare, för i praktiken hyllas inte femmen som den feministiska hjälte och bekämpare av patriarkatet som Butlers teorier framställer. Istället är det en identitet där man ständigt får försvara sin position och lojalitet, en pendel mellan att göras till ett offer eller avfärdas som `heterotjej´. Varför denna konflikt undrar vi? Vad är det hos femmen som avskräcker så? Ulrika Dahl menar att en diskussion om femme slutligen blir en diskussion om skam. Vi måste ännu en gång gå tillbaka till vad som känns som den ursprungliga patriarkala fällan, konflikten mellan madonnan och horan. Ulrika Dahl skriver:

”Inspirerad av Braidotti och i en dröm om att återta ´systerskap´ från de goda flickorna som satt feminismen i nationens reproduktiva tjänst, vänder jag mig till queera kvinnor, fetmaaktivister och performanceartister, bimonster och vampyrer, strippor och nomader, transor och dragqueens i vad som kan kallas en transnationell och transsensuell Femme-rörelse.”

Det är kanske farligt att tala om en hora vs madonna konflikt i ett redan feministiskt sammanhang man ska akta sig för att splittra rörelsen, kritisera allt men låt för guds skull det heliga systerskapet vara. Systerskap till vilket pris? Och för vem? Vad gör egentligen någon till en bra kvinna/feminist? Vad krävs av en person i Göteborg för att bli någon som andra peppar och kallar syster? Jag är inte ute efter att splittra rörelsen utan snarare att bredda den att återta ”systerskap” från de goda flickorna som Dahl uttrycker det för jag vill påstå att det är ännu farligare att tro att inbilla oss själva att vi på något sätt skulle vara fria från patriarkatet för att vi bekämpar det. Som att den feministiska identiteten skulle fungera som en skyddsdräkt. Vi lever inte i en bubbla mina vänner. Det finns feminister som tittar/ medverkar/ gör porr, feministiskt-självförsvar instruktörer som blir spöade av sin partner, flator som är sexister och de som anser att det finns bättre eller sämre kvinnor, bättre eller sämre feminister. Nu menar jag inte skillnaden i att både Alf Svensson och Tina Rosenberg kallar sig feminist utan att dreads och vegankost skattas högre än läppstift och sushi. Att det bästa sättet att bekämpa partirakatet på vissa håll anses vara att vägra penetrations sex, precis som att strap-ons eller en transidentitet är de tydligaste tecknen att man övergett sin feministiska övertygelse till förmån för heteronormen.

Vad har femmes med sexualmoral att göra? Ulrika Dahl menar att queera kvinnor, horor, slampor och femmes omfattas av samma förtryckarmodell, de är kvinnor som inte ber om ursäkt för sin sexualitet oavsett om den är positiv eller negativ i ett samhälle där sexualitet är den ultimata synden. Ett samhälle där den enda kvinnan som anses mänsklig är den avsexualiserade modern. Så nästa gång ni avfärdar en femme som icke-politisk, normativ, hetero, fjollig, dålig känsla för stil osv. betänk om denna person förtjänar kritiken eller om äcklet och behovet av avståndet ni känner är ett resultat av ett kvinnoförakt som hon med sitt läppstift och klänning får representera. Dahl skriver:

”Ett medvetet och medskyldigt systerskap mellan queera flickor, horor, slampor och lesbiska femmes som delar en position i en sexualiserad värld. Kanske de har något gemensamt, de misstas inte sällan för varandra, och de är alltid på det klara med vad de håller på med. Dyke Marilyn, queer performanceartist i London, säger att ”femmens sexuella uttryck handlar för mig om att äga min fitta.”

”Även kanadensiska Katherine Payne påpekar att slampor, horor och femmes inte bara delar klädsmak utan även utsatthetsposition. Femmes är de intellektuella hororna, de som är pragmatiska med sina val och vet precis hur de ska formulera sig i ett rasistiskt heteropatriarkat.”


och kanske är det just denna förmåga att kunna tala för sin sak både högt och välformulerat som gör femmes så problematiska och farliga, att de vägrar låta sig tyst förpassas till offer av de goda flickorna som vet deras bästa. Precis som att de en gång visste behoven hos alla kvinnor utanför den vita medelklassen de själva tillhörde. Den feministiska rörelsen och systerskapets ramar formuleras och omformuleras och diskussioner feminister emellan håller den ständigt vid liv.

Ulrika Dahl skriver: ”Slampans framtid är ännu oklar, men varken ´vägra kallas hora´-kampanjer eller drömmarna om en sund sexualitet i den romantiska kärlekens namn tycks ta bort hennes skuld. Sexköpslagens förespråkare hävdar att kommersialisering av sexualitet är jämställdhetens största hot och i en universell berättelse om könsköp förblir horan ett offer och fittan en helig plats. Än i dag har subjektsstatus allt att göra med att inte sexualiseras.”

Detta är inte ett inlägg om prostitutionslagstiftningens vara eller icke vara, utan ett inlägg om vem vi vill låta avgöra vilka de dåliga och de bra flickorna är, vi själva eller patriarkatet. men främst är det ett inlägg som vill belysa att en sådan uppdelning finns och att det är dags att vi börjar göra upp med den, göra upp med skulden patriarkatet lagt på oss istället för att skicka varandra till skamvrån. För vi efterlyser en rörelse som vågar ta sig an horan på samma sätt som fittan, att feminister tar ordet i sin mun och gör det till sitt eget. Först när vi sagt det, skrikit det så många gånger att det känns som en del av oss själva kommer även de ´dåliga´ flickorna att kunna bli systrar på lika villkor. Vi vill delta i en rörelse där alla flickor tillåts att ha både bra och dåliga sidor, en rörelse där hora, femme, fet, trans, sex och strap-ons inte längre är skällsord.

XOXO


p.s vissa kommer att tycka att denna texten är på en alldeles för låg nivå, andra kommer att tycka att den är för svår. Det här med akademisk vs ickeakademisk är en balansgång och man kan aldrig göra alla nöjda, det är inte heller vår intention. vi försöker hålla oss på en begriplig nivå för att det är ämnen som är värda att diskutera oavsett om man läst tusen poäng genus eller inga alls. Så därför kära vänner tveka inte att höra av er om ni känner er lost med något begrepp eller om ni tycker att ni har saker att tillägga. d.s

11 kommentarer:

  1. jävligt intressant och bra skrivet, bara en liten språkpoliskommentar till det första citatet av ulrika dahl: "Femmens centrala betydelse för så väl feminism som angloamerikansk lesbisk subkultur, särskilt i svarta och vita arbetarklassammanhang, kan därför inte underskattas." Jag antar (hoppas!) att hon har skrivit att den inte kan överskattas. Eller att den inte SKA underskattas. pusspuss

    SvaraRadera
  2. Ni är det mest intressanta som hänt queergöteborg på år!

    SvaraRadera
  3. Tack tack för den utlovade texten! Väldigt intressant och spännande läsning. Tycker att ett av de längre styckena var något svårbegripligt (det med Tina och Affe), pga att jag saknade några skiljetecken, men annars super.

    Det där Dahl säger om att subjektsstatus fortfarande handlar om att inte sexualiseras, det slår huvudet på spiken i mångt och mycket tycker jag. Ibland känns det som att jag letar efter en strategi som går ut på att kunna sexualisera mig själv, fast ändå samtidigt kunna vara ett politiskt subjekt. Det kanske är det som är att vilja vara femme(inist)?

    Sedan en tanke om det här med skam och skuld, som jag fortfarande tycker är en jättesnårig teoretisk (kanske för att den samtidigt är så jävla känslomässig) diskussion. Tänker att skam och skuld ibland kan vara ganska...sexigt? Nu kanske jag blir dumförklarad, men liksom såhär: säg att man icensätter sig själv som en hora, som en sexualiserad varelse (det här kanske är jättefel, för nu utgår man kanske implicit från att en madonna inte kan knulla), men samtidigt känner man att man har subjektsstatus i det. SAMTIDIGT igen känner man att man gillar det skamfyllda icensättningen innebär, eller i alla fall det artificella "syndiga" i att leka femme fatale och spela på att man vill ha sex mot varje matsalsbord man ser. ssom det här med normer som någon sa, att vissa normer vill vi ju ha kvar, typ döda inte kattungar etc. Och viss skam/skuld kanske vi vill använda oss av?

    Herregud, nu vet jag inte riktigt om jag helt trasslat in mig, eller ens förstår mig själv. Kanske är jag dessutom heteronormativ, usch. Jag behöver mer på fötterna i den här skamdiskussionen!

    SvaraRadera
  4. p.s väldigt fin bild förresten!:D

    SvaraRadera
  5. När jag, ca 10 bast, var på disco en gång så kom Andreas fram och ställde sig framför min väninna och sjöng "Alallalalakort alallalakortkortkortkort-kjol E fuuult". Jag tänkte då att jag hatade Andreas och att jag aldrig skulle ha kortkort.
    Men hej och hå som det kan gå..
    Jag har inte läst hela och den e lite tant men jag rekommenderar "Offentliga kvinnor. Prostitution i Sverige 1812-1918" (Yvonne Svanström). "Offentliga" vs privata/gifta kvinnor och boken handlar om kommunala bordeller, besiktningsbyråer, gynekologstolar, arbetsläger och lite annat smått och gott som erbjudits proletariatet..Historia kan ju va coolt när man bär en obehaglig smitta...
    /loppan

    SvaraRadera
  6. Ok, här är mina tankar!

    jag är defenetivt inte en av dom duktigaflickorna.
    Jag har gått ifrån porrblokader till mitt jobb som strippa
    jag har sålt min fitta på gatan för att sedan sitta på möten och prata sexköpslagen med "riktiga" feminister, 1000gånger om har jag spytt på dera vi och dom snack.
    som om dom faktiskt inte fattar att "DOM" redan är här!
    men liktförbannat vill jag spy lika mycke på queers som kallar sej horor, inhyrdhora blablabla..
    I mina ögon är dom bara medelklassidioter som inte har en jävla aning om vad det innebär att vara "hora"


    jag har sålt min fitta till svettiga gubbar på 180kilo och det har fan ingenting med min sexuellafrigörelse att göra!!

    jag är borta från skiten nu men kommer alltid känna mer systerskap med brudarna som är kvar än alla duktigafeminister och medelklassqueers

    jag vet att vi är många fler kanske det är dags att starta en seperatistisk grupp för dåligaflickor!

    thats that/
    universumsregerare

    SvaraRadera
  7. ps: skippa akademiskan även universitetsnördar fattar ju svenska DS

    SvaraRadera
  8. hallå var är allt skvaller!

    SvaraRadera
  9. ja hallå!? get me some juicy stuff! *otålig*

    SvaraRadera
  10. Ok, denna kommentar kanske blir en smula lång, men utgörs av några tankar hittills:
    - queer versus (lika-med?) Göteborgs flatscen.
    Don Kulick, Queersverige s. 14-15: "Det som började som en samling radikala perspektiv på sexualitet har blivit upptaget såsom en konsumtionstrend med mysiga medelklassbögar i spetsen, eller som en till synes nydanande insikt om att könsroller är konstruerade, vilket betyder att det går att leka med dem.
    En arena där vi ser en gestaltning av detta är inom den typ av bögkultur som skildras av till exempel QX, en gratis nöjestidning som riktar sig till bögar och i begränsad utsträckning även flator som bor i storstaden och intresserar sig för vad och vilka som för tillfället är inne och trendiga. I sådana sammanhang har ordet queer blivit synonymt med 'coolt'. Är du ung, smal, kanske piercad och helst lite diskret tatuerad någonstans, har du rätt frisyr och kläder köpta i London, New York eller Berlin kan du få vara queer. Är du dessutom lite lagom bisexuell eller könsöverskridande är din plats bland de queera säkrad. I denna gestaltning av queer finns inga politiska budskap, inga högljudda krav. I stället är det party och 'soft' och accessoarer och ungdomskultur, som kanske varar i några år, tills man hittar sin partner, drar sig tillbaka från klubbvärlden och börjar tillbringa fredagskvällarna framför teven ...”
    Kamrater Tonni och Franz, (att outa eller inte, vad gör det för skillnad?) hur ställer ni er till detta?
    - femme versus ... androgyn? Var tog butchen vägen i sammanhanget? I det andra inlägget, "bara döda fiskar simmar nedströms" (rubriken i sig finner jag ganska problematisk, för att inte tala om glorifierandet och upphöjandet av en person som modemässig förebild, no personal offense) finns vissa läsarkommentarer som menar att det krävs truckerkort e.d. för att få ligga. Detta tänker jag kan anspela mer på butchbruden än den "androgyna" flatan, men fortfarande är butchen märkligt (-värdigt) frånvarande i sammanhanget. Vad kan det bero på? Finns det inga butchar i Götet, har motsatsparet butch-femme dekonstruerats eller föredrar flatorna att kalla sig androgyna numer?
    - Apropå den estetiskt tilltalande bilden här ovan: http://www.ohlson.se/utstallningar_tjackhora.htm
    - den genomtänkta människan. Dahl: "[...] och de är alltid på det klara med vad de håller på med. [...] Femmes är de intellektuella hororna, de som är pragmatiska med sina val och vet precis hur de ska formulera sig i ett rasistiskt heteropatriarkat." SQ: "och kanske är det just denna förmåga att kunna tala för sin sak både högt och välformulerat som gör femmes så problematiska och farliga, att de vägrar låta sig tyst förpassas till offer av de goda flickorna som vet deras bästa. Precis som att de en gång visste behoven hos alla kvinnor utanför den vita medelklassen de själva tillhörde." Först vill jag gärna få ett litet klargörande; menar ni att det var femmen eller de goda flickorna som en gång visste dessa behov?
    Jag finner f.ö. Dahl-citaten klart diskutabla – vet någon någonsin precis hur en ska formulera sig? Vad hände med meningsförskjutning och språkens brister? Dessutom, dels skiljer Dahl i era citat mellan ”queera flickor, horor, slampor och lesbiska femmes”, dels Katherine Payne mellan ”slampor, horor och femmes”. Det jag reagerar över är att femmes lyfts fram som ”de intellektuella hororna”. Jag tänker att en femme sannerligen inte behöver vara detsamma som en hora. Innebär då att ”Femmes är de intellektuella hororna” att alla horor som inte är specifikt femme är ointellektuella?
    Ulrika Dahl är bra många sätt, men jag hoppas att vi kan låta även hennes texter genomgå och utgöra underlag till en kritisk diskussion.
    - Ni efterfrågade fler namn för att kunna skilja olika kommentatorer åt. Namn är ju alltid spännande. Förändras det betecknade beroende av vilken betecknare som används? För att förtydliga mig: förändras era identiteter som skribenter beroende av vilka namn ni tar? Vad vill ni säga och vad säger ni genom era pseudonymer? I ett förlängt resonemang: på grund av pseudonymer blir orden vackert frikopplade från de liv författarna lever, i sann Sartre-anda, men det är en annan tanke.
    Nå. Mitt namn är i vart fall självvalt och lyder ej ”anonym”.
    Vänliga hälsningar
    /Kamilla.

    SvaraRadera