torsdag 19 mars 2009

helgnöjen


för dom som tröttnat på djungeltrumman och inte vill tro på ryktet att göteborgs glansdagar som flathuvudstad är över kommer vi varje torsdag publicera helgens queertätaste fester. vissa är öppna för alla vissa kommer kräva att du kommer oinbjuden. det är upp till dig! men lova att berätta aaaaallt på söndag, allt stannar som vanligt mellan oss. BFF´s 4-ever.

fredag:

kvällen och natten till ära har vi två konkurrerande tillställningar.
fest hos deya och emma-malin m.fl. för att fira "tre födelsedagar, mod, en examen, två utflyttningar och en svensk". temat är "cirkus eller sanning" och tar plats på hisingen, sveriges fjärde största ö.
dubbelnamnet till trots känner vi oss tveksamma till detta tropical island party, för hur ställer du till ett full moon party utan stimulerande preparat?
kanske vore det dock spännande att vara på en fest där man dagen efter kommer ihåg vem man hånglade med? så vafan, möt oss på ica fokus så köper vi en liter brämhults jos (som är den rekommenderade drycken för kvällen) och åker in ihop.
ps. glöm inte att ta med din banjo då uppträdanden välkomnas.

som vanligt hålls det en stödfest på underjorden, vad det är vi ska stödja är lite osäkert. 40 kronor och någonslags blandning av punk (besökarna), dubstep och disco (?).

lördag:
först har vi en fest mölndalskollektivet med tema "cowgirls vs pirater". temat känns lite väl upplagt för lesbiska orgier med vapenhölster och skinnbyxor och har vi inte redan gått på den här festen på yogogrrl för ungefär ett år sen? är det en favorit i repris eller börjar mölndal tappa stinget? dock väger fördelen med snygga sambos, massiv trädgård, bar i källaren och att dom alltid bjuder på mat tyngre än den oändliga resan till mölndal.

kvällens utmanare är den något ungdomligare och queerare variant av den döda och begravda cherrybomb - i dance alone. den nya generationens klubb hålls liksom sin föregångare på haket, spelar elektronisk musik och kostar ca 80 kronor. precis som alltid på hakets klubbar står det en uniformerad amazon i dörren som gör det totalt omöjligt att planka in. dock kan det vara värt 80 kronor att se framtidens flator och queers röra sig till musik och hångla med någon som knappt är lovlig.
för säkert hångel: ta på dig dina färggladaste minsta och mest felmatchande kläder så alla ser exakt hur queer du är, och beställ xider till ditt span.

söndag:
vi är inte hundra men folkkök på underjorden är ju en given söndagsklassiker och förfest till popquiz och billiga pizzor på allas vårt kellys. kom dit, kolla in ditt span från igår, ät mat som inte smakar så mycket och drick en halvljummen öl som du hittar bakom soffan mittemot baren. skulle det inte vara något så är sorrento bara en kort promenad bort där det serveras maxiöl och pommes med tjockaste bearneaisesåsen i stan.

nu har vi gjort vad vi kan, välj klokt så kanske vi ses i vimlet! glöm för all del inte att hålla ögon och öron öppna och rapportera till oss.

19 kommentarer:

  1. hihi okej nu börjar ni bli lite roliga! för er oupplysta: stödfesten är för att betala de 10,000 danska kronor som M krävs på efter en incident rörande ungdomshuset (R.I.P).

    note to self: queer behöver inte bara handla om fester o hångel o om man passar in på UJ i läppstift eller inte...

    SvaraRadera
  2. tänkte bara rätta ett fel ang maras stödfest på underjorden på fredag, eftersom ni verkar haft problem med att ta reda på fakta om den..
    mara dömdes dec 08 för våld mot tjänsteman i köpenhamn under en demonstration mot avhysningen av ungdomhuset och har nu fått sina böter som måste betalas
    detta är alltså en stödfest för att solidariskt hjälpas åt att betala en väns/aktivists böter
    så kom om ni vill ha en kul kväll
    eller gå på krogen där pengarna ni betalar för inträde och öl hamnar i ägarens fickor

    SvaraRadera
  3. som sagt, vi gillar mara och kommer gå på festen oavsett anledning. vi är tacksamma för all nyttig om än lite näsvis information, synd bara att den inte stod i eventbeskrivningen på facebook, eller vänta, vi glömde att underjorden är till för de redan invigda.
    dessutom angående läppstiftet så tycker vi att det är en lika viktig politisk fråga som diverse ockupationer.

    SvaraRadera
  4. låt oss bråka! det tar ca 5 sekunder att ta reda på vad stödfesten är till för. självklart ordnar man inte en stödfest utan en bra anledning. låg humor är inte alltid den bästa humorn.

    och att jämföra läppstift med bostadspolitik... eh.. nej säger jag.

    SvaraRadera
  5. förresten! varför ska ni bestämma vilka inlägg som ska publiceras?! ta bort! allt åt alla!

    SvaraRadera
  6. ok. om Någon är näsvis är det väl ni? jag gillar bloggen, har inget emot skvaller eller om ni tänker hänga ut vem som ligger med vem eller what ever ni nu tycker är kul att skriva här. gör vad ni vill liksom, om en tycker det är drygt kan en ju bara sluta läsa.
    oftast bra att röra om i grytor och göra folk upprörda också men snälla, sluta vara så dryga?
    den här översittartonen förstår jag inte om detta ska vara en blogg öppen för alla? (en blogg FÖR alla?) eller är den bara för de som pluggat genus och queerteori och kan fina termer? eller de med störst ego/självförtroende som gillar att prata nedlåtande om val av teman till fester eller den "nya queergenerationen"?
    det känns lite fånigt faktiskt. prova läs era egna kommenterar och hör hur det låter.
    SJUKT osexigt med dryga översittar-dialoger

    (fattar att den inte är bara för de som pluggat genus och kan fina termer, fattar att ni vänder er till den som vill, menar bara att om en tycker att detta är en skitkul grej och gärna vill vara med på olika vis, tex diskutera med er genom kommentarer eller dyl, är det kanske inte så kul eller peppande att få era Enbart näsvisa svar tillbaks)

    SvaraRadera
  7. till dig som menar att vi är näsvisa, vi håller med. tror det är lätt hänt när det blir hetsig stämning, när man försöker göra nåt kul och folk bara verkar provocerade och sura för att vi missar grejer. vi ska försöka tänka på tonen. dessutom vill vi inte vara osexiga (inte ironi!)

    SvaraRadera
  8. dessutom publicerar vi allt som kommer in som är seriöst.

    SvaraRadera
  9. Men herregud! Orka människor!
    Om en störs av att någon skriver om ens fest och inte nämner alla detaljer så är det väl helt ok att skriva en kommentar med den information en tycker saknas. Men så sjukt jävla drygt att båda som gör detta ska avsluta med varsin skuldbeläggande insinuation om att skribenten/läsarna inte är queer på rätt sätt respektive stödjer kapitalet genom att festa nån annanstans än på underjorden.

    Plötsligt känner jag ett starkt behov av att bikta mig. Härmed bekänner jag att jag upprepade gånger har roat mig på tillställningar där konsumtionen av alkoholhaltiga drycker inte kombinerats med skänkande av pengar till goda ändamål. Vid dessa tillfällen har jag även burit läppstift istället för att tänka på bostadspolitik samt diskuterat flera samtalsämnen som underjordens självutnämnda samtalsämneskommitté inte rangordnat tillräckligt högt.

    Ursäkta sarkasmen och överdriften. Jag tycker det är jättebra att ett ställe som underjorden finns och de flesta där brukar vara jättetrevliga. Jag vill absolut inte förlöjliga någons politiska engagemang men jag blir så trött på människor som ska använda det för att knäppa folk på näsan.

    SvaraRadera
  10. ja, hetsig stämning föder helt klart lätt näsvishet.
    jag tänker att det är en kul grej ni gör,
    men att det också är självklart att folk blir irriterade!
    det kommer ni nog få ta och det borde ju gå att göra utan näsvishet.
    Men, irritation betyder väl även intresse? iallafall om de som är upprörda bryr sig om att kommentera och diskutera! där har ni ju någon slags komplimang tänker jag. eller, ja. fattar ni.
    vi kanske bara behöver lite tid att komma över det. tjafsa lite

    SvaraRadera
  11. Okej, först; cred till bloggen för att ni faktiskt lyssnar på kritik, när någon tyckte att tonen här var dryg. För jag måste säga att jag först var skeptisk till detta fenomen. Eftersom jag slaviskt följer GG, såg jag helt störda scenarion i huvudet, men efter ett tag lämnade jag Upper east side och hamnade här och insåg att det faktiskt är kul, givande och äntligen så finns det ett diskussionsforum kring ämnen som jag annars bara diskuterar med ett fåtal personer som finns i min omgivning.
    Ja, nog om det. För att haka på tråden nu då:

    I den första kommentaren här så skrev någon att queer inte bara behöver handla om fester och hångel och om man passar in på Underjorden i läppstift eller inte. Och nä, det behöver det verkligen inte. Själv tycker jag att det är svårt att definiera vad queer "handlar om" för det är väl då begreppet tappar lite av sin funktion. Men, diskussionen där läppstiftet först figurerade handlade kanske inte först och främst om att passa in på underjorden, utan var kopplat till diskussionen om femmes, vilket är en intressant diskussion (som skulle va spännande om den fortsatte). För er som inte kommer ihåg eller läst vad kommentaren syftar till så var det detta:

    "När jag identifierar mig som femme så innebär det för mig att medvetet välja att i något avseende göra "kvinna". Det är inte alltid enkelt eller kanske ens uppskattat i Göteborgs feministflatvärld. Och jag kan verkligen känna mig lite ensam i röda läppar på Underjorden..."

    Som sagt, detta inlägg handlade främst inte om Underjorden, men när det ändå kommit upp fortsätter jag gärna på den tråden. Flera av de andra kommentarerna här har ju berört något som jag ändå ser som problematiskt och detta kan kopplas till både det här med läppstiftet på Underjorden och till inläggen om stödfesten för Mara. Visst, för vissa går säkert snabbt att ta reda på varför det är en stödfest för Mara, frågan är väl varför man måste ta reda på detta själv? Frågan är väl också för vilka det endast tar 5 sekunder att ta reda på detta. Det ligger väl i alla som är engagerade i stödfestens intresse att folk vet vad de kommer dit och stödjer. För enligt mig blir det då inte bara några vänner som hjälper en vän med sina böter, utan får då kanske också en politisk innebörd.
    Och här kan då det lösryckta om läppstiftet också komma in i sammanhanget. Det handlar ju inte bara om läppstift, då handlade det om femmes, identifikation, begär och normer. Och det var väl just det senare som det kom till att handla om i den här diskussionen och då blir väl läppstift också en politisk fråga? Självklart är bostadspolitik en jävligt viktig politisk fråga. Men det kan väl ändå inte vara fel i att ifrågasätta normer? Oavsett om det är normer som finns i samhället i stort eller om det är de normer som existerar på Underjorden?
    Jag tycker också att det är spännande med en diskussion om vad som anses vara politiskt eller inte. Då att tatuera sig på Underjorden anses ha en politisk koppling till 8:e mars, men läppstift på Underjorden inte är politik...

    SvaraRadera
  12. Franz & Tonni, vilka ni än är, ni är underbara. Och har precis rätt ton. Världen kan väl både vara vit och svart och blå och gul och röd och grön. Puss puss darlingar.

    SvaraRadera
  13. vi är rörda nästintill tårar, tackar och bugar för all pepp och uppmuntran.

    SvaraRadera
  14. gillar ovanstående diskussion, tror den behöver föras fler gånger egentligen, för att undivka översitteri men också för att man ska kunna fortsätta med sin näsvishet! och jag är helt med dig, bloggen.

    En annan sak jag gärna vill prata om, med alla er asså, är en sak som jag och en liten hängselklädd vänsterintellektuell snubbe snackade om igår kväll. Vi snackade, och inte bråkade, vilket var ett stort steg för att vara mig. Vi kom in på könsmaktsförståelsen, vilket han ville typ placera inom diskursanalysen, vilket föranledde mig att ge mig en lång och svamlig feministhistorisk exposé, för att liksom visa honom att han gjorde fruktsallad av saker.

    eh, vad menar jag med det egentligen? äsch, min poäng är: kan vi inte snacka lite om det? alltså könsmaktsanalysen, genusvetenskapens relation till diskursanalysen etc. vet att många kanske tycker det är 1. stört tråkigt och väldigt oqueer. 2. gammal skåpmat 3. en alltför elitistisk akademisk diskussion etc. MEN!

    hur ska det nånsin bli nåt annat än det om vi inte praaaatar om det? va va va? just det. kram på er

    SvaraRadera
  15. vill bara säga att cirkusfesten var en hit!! massa snygga brudar och annat löst folk, roliga utklädnader, fantastiska uppträdanden, fuldans i mängder och liksom minst lika kul som alkoholfest. så vi som var tveksamma till nyktert festande borde testa det lite oftare! i och för sig kände jag mig lite berusad men det kanske var allt socker i juicerna.??

    SvaraRadera
  16. men herregud.har ni redan såhär tråkigt ute i villan?

    SvaraRadera
  17. vad har villor med detta att göra? och det enda som är tråkigt på vår blogg är kommentarer från folk som totalt verkar sakna sinne för humor och förmåga att se längre än deras näsa räcker.

    SvaraRadera
  18. ja, som jag alltid sagt: det borde vara olagligt att sakna humor.

    SvaraRadera
  19. Lotta på bråkmakargatan2 maj 2009 kl. 14:23

    ... angånde det här med underjorden och läppstift... underjorden är ett av få ställen där jag känner mig helt trygg med att ha läppstift på mig. Känner att jag inte blir lika sexualiserad/objektifierad av det där som på "vanliga krogen". Ingen annan "feminist" på uj har någonsin haft något elakt att säga om saken, tvärtom bett att få låna lite... ser ofta både "kvinnor" och "män" (om vi nu ska dela in folk i dessa två kön...) med läppstift på underjorden, och kombinationen dreads, svettig punktishirt, bling-bling och läppstift är inte helt ovanlig. Så förstår inte riktigt diskussionen som förs här. Är det verkligen ett problem att ha läppstift på uj, eller är det här bara en backlash-grej mot kvinnor som vägrar vara klassiskt kvinnliga? Att vi/dom (hur man nu ser på saken, och sig själv) ska straffas för att man vägrar se ut som normen…
    För under alla mina år i feministrörelsen är det här ett ständigt återkommande klagomål; "andra feminister gillar inte mig för att jag har läppstift/ligger med killar/inte har dreads etc" men i verkligheten har aldrig någon, varken lesbisk, dreadad, butchig eller liknande feminist verkligen klagat på mig och att jag ligger med killar, har smink olk. Och fast jag själv gör allt detta, har jag själv dessutom blivit anklagad för att vara en pk-feminist som hatar andra tjejer som har smink och hänger med män (????!!!). Mycket intressant. Är faktiskt så, att jag också i början tänkte tankar om att andra feminister såg ner på mig för min "hetrosida" mitt smink m.m. men sedan kom fram till att det mest handlade om att jag inte var van vid att vara i ett sammanhang där hetrosexualitet inte var norm, och smink inte var så vanligt utan lesbiskt liv och ett ointresse för kläder och smink var en vanligare utgångspunkt i diskussioner, skämt, vardagsprat. Av detta kände jag mig tydligen hotad, fast det egentligen inte var någon som klagade på mig. Problemet var mest ett hjärnspöke hos mig. För jag var ovan vid ett sådant samanhang. Och för att patriarkatet har lärt mig att se andra kvinnor som fiender och att tänka att om de inte är precis som jag är de nog konstiga, eller vill mig illa.
    Detsamma med sminket. Ingen har faktiskt klagat på det någonsin, men jag har TROTT att folk har sett ned på mig för det. Sedan levde jag utan i flera år och då påstod folk att jag såg ner på andra som hade det! Har jag aldrig gjort och blev chockad över att andra plötsligt såg på MIG på det viset! Jag har det ibland, ibland inte. Jag har en skarp kritik mot skönhetsindustrin, skönhetsnormerna, heterosexismen etc, precis som stora delar av feministscenen har. Detta är tydligen så hotande för systemet att man måste demonisera oss och påstå att vi skulle hata alla andra kivnnor som använder smink, ligger med män etc. Detta är för mig samma typ av demonisering som säger att vi är manshatare när vi är feminister. Men ja, vi hatar ju konstrukitonen man, eftersom den innebär en förtryckar roll gentemot kvinnor, men få feminister hatar väl egentligen någon för att den har en penis. Snarare för hur mansrollen får den människan att bete sig som har en penis.
    Demonisering är ju en vanlig härskarteknik från patriarkatet mot oss feminister för att andra kvinnor inte ska känna igen sig i vår kamp och för att söndra och splittra kvinnor. Tycker vi ska akta oss för det. Att göra narr av och demonisera radikalfeminister som fula, trista pk-kärringar är ju det som spelar patriarkatet allra bäst i händerna, i stället för att mötas och verkligen prata. Alla radikalfeminister jag mött genom åren är så mycket bortom sin feminism, roliga, vacka, intressanta, komplexa och intelligenta kvinnor, som inte alls är såna mans-och läpptsiftskvinne-hatare som folk gärna vill utmåla dom som. Visst har det HÄNT att folk har blivit förlöjligade eller förminskade för att de haft läppstift i feministscenen, säger inte att det ALDRIG har hänt, och det ska det så klart inte, men tycker vi ska akta oss för att förstora det här problemet till proportioner det inte har, för som sagt, det är bara en backlash mot feminismen och systerskapet i längden.
    Som en del av underjordens feminister säger jag nu till er alla: alla kvinnor är hjärtligt välkomna till underjorden, med eller utan läppstift, om man lever som prostituerad eller inte, om man har sex med män eller inte, om man gillar blingbling eller trasor. Femme eller butch eller inget av det. Ftm eller mtf eller siss (stavning?) eller inget av det. Det enda som inte accepteras är sexistiskt och heterosexistsikt beteende, övergrepp, trakasserier och annat sådant dåligt beteeende. OM man känner sig dåligt behandlad på underjorden är det bra att komma till oss och säga till, så ska vi avhjälpa problemet så gott det går. Vi har en antisexistiskt handlingsplan, trygghetsgrupper etc för att alla ska känna sig trygga och välkomna och för att vi ska kunna ta tag i de problem som ändå kan uppstå.
    Varmt välkommna !

    SvaraRadera