onsdag 11 mars 2009

hjärtligt välkommen till ditt nya liv!

vi kommer regelbundet att uppdatera med det hetaste skvallret från göteborgs queerscen så som den nya snygga tjejen på ica, vem som ligger med vem eller vem som haft helgens roligast outfit. för hobbyakademikern kommer vi rescencera nya uppsater och skriva debattexter om viktiga frågor just nu, som det som är på allas läppar just nu; ÄR PORR DET NYA TRANS? livsviktiga tips om allt från hur du bakar den bästa chokladkakan till vart du köper hb man inte blir blind av. intervjuer med folk vi legat med eller vill ligga med. frågespalter a la fråga olle, fast mindre heterogay osv.

tänk gossip girl, tänk big brother, ingen kommer undan så det är bättre att outa nån innan de outar dig. tanken är att detta ska bli ett forum där man som läsare kan påverka innehållet genom att maila in saker man skrivit själv, tips på ämnen ni vill att vi ska skriva om, reklam för dina events, bilder eller bara hett skvaller ni bara dör om ni inte får berätta för någon. en sorts DIY-blogg.

du kan välja att outa dig själv eller att vara anonym. kort sagt saker du inte ens kan skriva i din dagbok utan att rodna, kan du nu tryggt lämna över till franz och tonnis varsamma hand. vi är anonyma just för att vi är alla och ingen, vi är din nya bästa vän, vi är ditt samvete och vi har inget samvete. vi kommer att välja fritt bland materialet med fokus på göteborg samtidigt som våra utsända reportrar kommer att dela med sig av det saftigaste från malmö, stockholm och berlin.

är det ute att vara flata?

vem är veckans span?

varför finns det inga femme-tjejer i göteborg?

vilka har blivit monogama eller gjort slut?

vart tog systerskapet vägen?

vi vill veta vad du tycker så kommentera eller maila oss!!


XOXO franz & tonni

11 kommentarer:

  1. jag kom komma på iallafall 4 femmes i göteborg. men vad är det man säger: 4 är ingen gång - 100 är en fest! ALLA FEMME-WANNABEES ÄR VÄLKOMNA HEM TILL OSS PÅ MAKEOVER!!!

    SvaraRadera
  2. så sant, så sant kära mattias. fyra är en skamlig siffra för en stad med så mycket potential. men frågan är varför? eller är crust = ligga i göteborg?

    SvaraRadera
  3. Hej bästa bloggen! Me loves you! Okej, jag ger mig genast in i queerdjungeln. Jag tycker vi borde snacka om det här med femme(inism). Många kanske tycker det är uttjatat, men det skiter jag i och förresten kan man aldrig få nog av det (eller dem, hehe). I förra (alltså inte det senaste) numret av Bang skriver Ulrika Dahl lite om det här och säger bl.a:

    "Man kan fråga sig hur queer femininitet skiljer sig från "vanlig" femininitet, inte minst i ljuset av det allsmäktiga manliga blick vi alla är uppfödda med och sedan dess inte kan undkomma, inte ens i våra egna rum."

    och lite tidigare:

    "Är det bara stirrande som gör dig till subjekt? Kan den feminina - fjollan, slampan, femmen, flickan på tunnelbanan - någonsin stirra utan att det tolkas som en invit till fortsatta trakasserier, våld eller sex? Kan man stå i strålkastarljuset utan att bli granskad?"

    Allt det här knyter hon ihop med en långt och intressant argumentation om skam, som jag tyvärr inte riktigt följer med hela vägen på eller riktigt kan återge här so it makes sense. However: innan Dahls bok "Skamgrepp" kommer ut i år kan vi väl ägna oss åt lite gossipande om det minst sagt saftiga ämnet här på Världens Bästa blogg?!

    SvaraRadera
  4. crust betyder inte ligga. jag lovar. truckerkort är det som gäller.

    SvaraRadera
  5. min teori på varför det finns så få femmes är att kvinnliga kvinnor anses som något svagt bland flatkretsar och queer-kretsar. att "manligare" flator uppskattas mer. känner mer gemenskap, får hånga mer osv.
    i bögsvängen är det samma sak. bögar med ett "manligt" utseende anses mer attraktiva, får mer uppskattning osv.
    är inte det sjukt i huvet att "manligt" utseende uppskattas mest i både flatkretsar och bögkretsar!!?? HEJ PATRIARKAT!

    SvaraRadera
  6. JA! varför finns det inga femmebrudar i gbg?? jag är en, men jag är bara medborgare ca 5 dagar i månaden.

    SvaraRadera
  7. Tycker att nån seriously får axla Butlerbördan och snacka ett varv om femme/butchbegär. Jag gör det nämligen inte:)

    SvaraRadera
  8. pippi: franz & tonni till din tjänst. ett inlägg om butchbegär och femme-inism kommer inom kort <3.

    niki: kanske dags att emigrera? "bo i gbg som feministisk strategi?"

    anonym: lovar!? det var starka ord. och truckerkort!? vi väntar spänt på en mer detaljerad förklaring. feel free att maila!

    SvaraRadera
  9. alla typer av fordon e ju en brudmagnet. okej, en moped ger kanske inga hångel men allt med minst 4 hjul är hett. jag lovar. så alla hångelsugna: skaffa körkort!

    SvaraRadera
  10. damnit, måste införskaffas pronto!

    SvaraRadera
  11. Butlerbördan var det...
    Den första frågan man kanske vill ställa sig i Butlersk anda är: Vad menar vi med femme?

    När jag identifierar mig som femme så innebär det för mig att medvetet välja att i något avseende göra "kvinna". Det är inte alltid enkelt eller kanske ens uppskattat i Göteborgs feministflatvärld. Och jag kan verkligen känna mig lite ensam i röda läppar på Underjorden...

    Så till frågan om varför vi är så få.
    I den feministiska kritiken av patriarkatet ingår det ju också givetvis en kritik mot mannens objektifiernade blick på kvinnan. Att ta avstånd från de uttryck som objektifieras av män (tex smink, urringning, höga klackar - ja ni vet...) kan vara en god feministisk strategi för att förhålla sig till och kanske också förändra detta. (Därav alla mjukisbyxor?) Denna strategi utgår ju från den heteronormativa värld vi lever i och måste förhålla oss till. Men jag tycker att det ibland osar lite heterofeminism om detta...

    Att vilja se ut och röra sig på ett "kvinnligt" sätt tenderar ofta i (hetero?-)feministkretsar att förkastas och det ses ofta som att spela männen i händerna. Men om det inte är i männens händer man vill vara då? Om det är andra kvinnor man begär och vill ska begära en, är ett femmigt uttryck då verkligen att vara objekt i en heterosexuell mening?

    Min tolkning av Butlers tankar om butch/femme är att hon menar att det i femme (och även butch) finns något djupt subversivt, där just begäret till andra kvinnor spelar den avgörande rollen. Genom att som "kvinnlig kvinna" inte som förväntat begära en man, så trasslas hela heteropatriarkatet till. Det blir stopp och tvärnit i heterokillens hjärna när han på krogen blir avsnoppad(!) av femmeflatan som går hem med tjejen bredvid honom i stället.

    Att vara/göra femme är inte att vara ett objekt för heterosexuella mansblickar, för dom vill femmeflatan ju ändå inte ha. Att vara/göra femme är istället att vara ett subjekt. Och därmed bidrar femmes till revolutionen som ska komma en vacker dag!

    SvaraRadera