fredag 13 mars 2009

bara döda fiskar simmar medströms



den uppenbart torftiga mängden femmes i göteborg har manat oss att lyfta fram en riktig inspirationskälla. eftersom mattias räknade till hela fyra femmes i sin bekantkapskrets i förra inlägget föll valet på en av hans kära vänner. dessutom har väl få undgått deras faboulösa outfits under otaliga kvällar på andra lång!? franz & tonni erkänner oss både förförda och peppade.

vi presenterar nu med stolthet en som vet hur det ska se ut: johanna palmborg. det krävs mod att våga spets och håruppsättning i ett hav av mjukisbyxor och keps. scandalously queer tackar och bugar samt säger: johanna, du är vårt ljus i adrogynmörkret.

XOXO

p.s bilden har vi knyckt från johannas myspace. (fotograf okänd, annars hade vi så klart gett cred). d.s

20 kommentarer:

  1. dom andra tre jag kom på var förståss Julia Ivarsson, Lisa Lindblom (ja framförallt dom sen tänkte jag på mirjam och johanna tänkte på ingrid. men dom känns inte lika 100.)

    SvaraRadera
  2. NÄHÄ nu var vi nere på TVÅ. Julia har uppenbarligen gett upp, lämnat oss, och skaffat en sån där pojkvän.

    SvaraRadera
  3. får en inte vara queer/femme om en skaffat pojkvän? tough. då hade jag visst missförstått hela begreppet queer?
    Julia Ivarsson har ej gett upp. Är fantastic famme.

    SvaraRadera
  4. det är det där som är så synd, att så fort man börjar dejta en snubbe som femmebrud så blir man bara en vanlig förtryckt heterotjej som sminkar sig. finns det en väg runt?

    SvaraRadera
  5. anonym: vi känner att det absolut finns en väg runt. queer handlar så som vi ser det inte om att ligga med samma eller andra kön. utan om hur man problematiserar heteronormen. heterotjejer kan vara queer och flator kan vara sexistiska. allt kan hända, som man brukar säga i reality-tv.

    ulrika dahl försöker klargöra den politiska kraften i femmerörelsen och skriver; "Ett medvetet och medskyldigt systerskap mellan queera flickor, horor, slampor och lesbiska femmes som delar en position i en sexualiserad värld. Kanske de har något gemensamt, de misstas inte sällan för varandra, och de är alltid på det klara med vad de håller på med. Dyke Marilyn, queer performanceartist i London, säger att ”femmens sexuella uttryck handlar för mig om att äga min fitta."

    så visst finns det en väg runt. för att äga sin egen fitta kan man göra oavsett vem man ligger med!

    SvaraRadera
  6. tack bloggen! det här ska jag tänka på medan jag tar en cigg och klappar lite på fittan.

    SvaraRadera
  7. men vilka är ni att säga "det finns en väg runt"? ska jag känna mig lugn nu? att ni sa att det var ok? det var inte en fråga med väntan på svar ifall ni skulle samtycka eller ej.
    obs ej Julia Ivarsson som skriver, jag bara reagerade på det där. nej hon har skaffat kille så hon räknas inte längre.

    SvaraRadera
  8. ni sätter er på en makt position vilka är ni att bestämma lägg ner! från empa!

    SvaraRadera
  9. håll i era hästar och sätt på er läsglasögonen, eller läs helt enkelt vad vi skriver. känn dig lugn känn dig vad du vill vi har inte sagt att vi innehar en överodnad position som innebär att vi kan säga att nåt är ok eller inte. men vi står absolut i position att uttrycka VÅR åsikt, liksom ni. det enda vi uttryckte var typ: allt kan hända och det är upp till var och en att definiera sig själva, sin sexualitet osv. att uttrycka sin åsikt är inte att sätta sig i en maktposition. eller vad tycker du att alla ska hålla käften?

    SvaraRadera
  10. jag var ju ändå den anonyma som frågade om det finns en väg runt, och det var faktiskt en fråga med väntan på svar. och jag gillade svaret. håll inte käften bloggen!

    SvaraRadera
  11. ingen ska hålla käften. inte jag inte ni inte någon

    SvaraRadera
  12. jag hatar skvaller det är det, men det tycks ju vara er grej?jag förstår inte er blogg det är det! jag förstår inte att ni lägger ner er tid och energi på skvaller? vem bryr sig vem som knullar vem eller vem som knullar den eller den eller den,den,den,den. jag tycker det osmakligt, och det är det jag menar med maktposition " hänga ut folk" folk ska väl alltid i varje sitution kunna föra sin talan? och kunna försvara sig men som sagt " ingen kommer undan" men håll inte käft skvallra på, det kanske till och med blir nån som blir ledsen på vägen..och nej vad är PK?? längesen jag hörde de där:) kul faktiskt:) men vem knullade din mamma i går? nej just det vem fan bryr sig:) puss och hej en trevlig tjej! Empa

    SvaraRadera
  13. kära "trevliga tjej" (?!)
    varför inte vända på det? vem är du att bestämma vad som är värt att läsa/lägga energi på? vad som är smakligt/osmakligt? och trots att detta börjar bli tjatigt så upprepar vi oss en sista gång;

    "...tilläggas bör att vi inte skapat denna blogg för att hänga ut folk, snacka skit.."

    ett förslag från vår sida är att du med dina av allt att döma svaga nerver borde ägna dig åt lite trevligare läsning, typ allers eller hänt i veckan.

    SvaraRadera
  14. tack för tipset bloggen allers e kanske min grej:) jag säger bara min åsikt precis som ni. ha det fint, ps: inte så snällt och trevligt att döma mina nerver efter mina åsikter. tack! nu ska jag gå och läsa allers,

    SvaraRadera
  15. Men, nu blir jag förvirrad. Jag tycker att beskrivningen av Scanalously Queer låter precis som det Allers sysslar med fast här i en lite mer queer tappning; skvaller, kakrecept och en och annan recension, och har inte Allers kontaktannonser också?

    Jag ser fram emot de kommande queera novellföljetångerna, eller varför inte "Direkt ur livet - läsarnas egna berättelser"?!

    SvaraRadera
  16. nää vi har snarare haft veckorevyn i åtanke men dina berättelser "direkt ur livet" tar vi såklart gärna emot.

    SvaraRadera
  17. Tack underbara fina ni för hyllningen för övrigt. jag blir helt tårögd när jag läser den!
    puss.

    SvaraRadera
  18. jag ser inget skvaller??

    SvaraRadera
  19. men herregu! äntligen fler som tar upp det här. tack!

    SvaraRadera
  20. Hej! Julia Ivarsson här. (är fortfarande MYCKET osäker om de är mig ni pratar om men jag är iaf snygg och har lämnat er för en kille.) Och jag vill bara säga att de är helt okej att dissa för när jag själv hängde på andra planhalvan ville jag inte se upp till nån med kille,faktum med att jag vid en svag tidpunkt på högstadiet ansåg att män inte oftast var värda att växla ord med. Ack så fel man kan ha och de är därför jag sedan blev queeranhängare eftersom jag insåg hur världen egentligen såg ut. *KISSES*

    SvaraRadera